Preloader

Blog

Separator

Overtuigen met animatie

Van onze animator Lars van Schagen

kantoorEen animatie laten maken. Wanneer doe je dat eigenlijk? Vaak is er wel een vraag die er al ligt en heb je al iets meegekregen van de buzz rondom videomarketing. Maar hoe regel je dat eigenlijk en wat kost het? Wat is de toegevoegde waarde voor je organisatie? Of je het bedrijf nu als werkgever wilt positioneren of als leverancier van mooie producten; animatie helpt je verder.

 

Dit artikel geeft je antwoord op een aantal vragen. Zo snap je na het lezen welke verschillende animaties er zijn, uit welke fases het ontwerpproces bestaat en welke rol je zelf daarin speelt vanuit de organisatie.

 

Animaties in alle soorten en maten

 

happy-juristLaten we nu eerst even voor het gemak ruwweg groeperen welke vormen van animatie er zijn:

 

employer-brander-final-logoDe Uitleg-Animatie, Explainer of 60-Seconden-Animatie:

Je hebt ze vast wel een keer langs zien komen. De welbekende vector animaties. Deze worden door verschillende bedrijven gemaakt. Van welbekende bureaus tot kleine zelfstandigen. Ze bestaan vaak uit vaste elementen die men hergebruikt om zo snel tot een resultaat te komen. Bijvoorbeeld: https://vimeo.com/88043224 of https://vimeo.com/84687887

 

employer-brander-final-logoSpecifieke Animatie:

Animatie die we terugzien in bijvoorbeeld de reclame of animatie in de vorm van korte films. Ook Explainer animaties die bijzonder zijn afgewerkt vallen hieronder. Maar deze zijn vaak op maat gemaakt, en dit dient een bepaald doel. De budgetten voor deze animaties liggen vaak aanzienlijk hoger, en dat komt mede door de afwerking en het voortraject wat deze films hebben. Hier een voorbeeld van specifieke animatie: https://vimeo.com/188984579

 

employer-brander-final-logoGeïllustreerde Whiteboard Animatie:

De door RSA bekendgemaakte vorm van Animatie waar men een hand razendsnel een “animatie” ziet optekenen. Veel klanten zijn er wild van, en stellen de vraag of ik er één zou kunnen maken. Ook hierin is onderscheid te maken. Je hebt de snelle ‘Whiteboard – animatie’ en de animatie die met behulp van een programma in elkaar is gezet. Dit is te herkennen aan het feit dat er dan geen hand in beeld is. Een voorbeeld van een RSA Animate Animatie: https://youtu.be/zDZFcDGpL4U een recentelijk voorbeeld: https://youtu.be/9A6y1E2ePWY

 

Mocht je een sterk idee hebben, dan kun je in essentie voor een ‘Explainer’ gaan. Deze zijn tegen veel verschillende budgetten te krijgen. Er is er vast een te vinden in jouw prijscategorie.

Maar worstel je met een korte tekst, om vervolgens een animatie te laten maken laat je dan informeren. Animators geven antwoorden op vragen als ‘wat moet ik er eigenlijk voor doen?’ of ‘welke fases zijn belangrijk?’ en ‘wat draagt de animator eigenlijk bij aan de animatie?

Stel je voor: de manier van vertellen in een Explainer-video past niet bij het doel dat je hebt of je wilt een bepaalde probleemstelling specifiek uitlichten in het verhaal. Is een Explainer-video dan wel de beste optie? Wat koop je eigenlijk?

 

man-op-pleinOvertuigen met animatie

Vaak zit je met een lang document of een verhaal waar veel verschillende facetten aan zitten. Facetten die je graag communiceert. En hoe breng je die boodschap dan kort, maar krachtig over?  Hoe vertel je waar je als organisatie voor staat, wat je te bieden hebt en waarom mensen bij jullie moeten zijn?
Dat vertel je met animatie. Want daarmee:

 

employer-brander-final-logoCreëer je consensus: Het droge gedetailleerde communicatieplan wordt door middel van animatie het beeldende uitgangspunt van een verhaal. Een verhaal waarbinnen alle stakeholders en klanten door middel van deze beeldtaal levende karakters worden. Ook legt animatie tegelijk dingen uit op een emotioneel, beeldend en technisch niveau. Dat geeft de kans op nuances aan te brengen en het verhaal emotioneel kracht bij te zetten. Draag je een visie uit: Animatie kan een proces ook zo uitleggen, dat het een andere manier van kijken stimuleert. Een animatie over een proces binnen het bedrijf wordt ineens een sluitend verhaal voor alle stakeholders. Een manager kan bijvoorbeeld zo vanuit hoger niveau uitdragen wat zijn visie is.

 

employer-brander-final-logoKun je blijven kneden: Video-opnames bieden wel de kans om de meningen van mensen te filmen op bijvoorbeeld een beurs. Maar mochten de mensen niet authentiek overkomen of is het omgevingslicht slecht, dan werpt dit altijd een schaduw over de film. Bij animatie kun het vorm blijven geven! De karakters of de uiting dragen ‘altijd’ het juiste bericht uit, en wel op meerdere lagen.

 

employer-brander-final-logoCommuniceer je eigentijds: Via de emoties die de animatie opwekt blijft het bericht hangen net zoals films uit je jeugd. Wie denkt dat emoties niet worden opgewekt in betogen, moet maar eens het nieuws aanzetten. Begin met wat de kijker moet bijblijven en vertel dit op een sterke emotionele manier. Zoek dan ook met een animator naar een vorm die bij jouw bedrijf en boodschap past. En vooral, een animator die snapt wat de doelgroep beweegt. Want alleen met de juiste toon, sfeer en boodschap raak je de kijker echt.

 

leslokaalHoe ziet de opbouw van een animatie eruit?

Dus stop niet door enkel te kiezen voor een uitwerkingsvorm. Laat je meenemen in een proces om een sterk sluitend verhaal neer te zetten wat je doelgroep raakt én enthousiasmeert.

 

Een animatietraject heeft verschillende fases. Wees op de juiste momenten betrokken om zoveel mogelijk uit je communicatie te halen. Een professional helpt je bij deze fases:

 

employer-brander-final-logoScript-fase: Bedenk samen met de animator aan de hand van je communicatieplan de juiste aanpak om jouw verhaal zo pakkend mogelijk te maken. Ga het communicatieplan door en bespreek wat de doelgroep moet bijblijven na het zien van de animatie.

 

employer-brander-final-logoStoryboard-fase: Probeer samen met de animator de juiste beelden te vinden. Bespreek je ideeën ook hardop tijdens de Script-fase om ideeën op te werpen. Houd het los zo kan de animator je ook verrassen. Vind je iets belangrijk? Vertel het vooral! Dan kan de animator het meenemen in het proces. Dit geldt ook voor de Script-fase.

 

employer-brander-final-logoIllustratie-fase: Hierin maakt de animator de illustraties die later worden geanimeerd. Probeer zoveel mogelijk dingen in de schetsfase af te stemmen en goed af te spreken.

 

employer-brander-final-logoAnimatie-fase: In deze fase brengen we de animatie tot leven. Hier krijgen de voice-over, muziek en geluidselementen een plek in de film. Kijk van tevoren samen met de animator naar hoe de voice-over, het geluid en de muziek ‘de toon’ zetten. De toon van een animatieproject is namelijk érg belangrijk bij het slagen van het project.

 

Kortom; zorg dat je continu betrokken bent bij het proces, zodat het verhaal wat je wilt vertellen precies in de beelden terugkomt.

 

Tijd voor actie man-ipad

Wil je als communicatieprofessional of CEO de beste, meest aansprekende boodschap communiceren? Precies je doelgroepen raken en zich betrokken laten voelen? Ontdek dan de kracht van animatie. Of het nu is voor e-learning, (employer) branding, interne of externe communicatie. Animatie is het antwoord.

 

Elke animatie is maatwerk en vraagt dan ook om een passende offerte. Nieuwsgierig? Maak een afspraak met Employer Brander.