Skip links

Verbeter je candidate & employee experience met deze 20 tips

Het liefst wil je dat je kandidaten staan te springen om bij jou te komen werken. En dat je medewerkers denken: hier ga ik voorlopig niet weg! Maar hoe bereik je dat nou? We nemen je mee in een aantal simpele tips om jouw candidate en employee experience zo fijn en verrassend mogelijk in te richten. Daarnaast reiken we je een handige tool aan: onze Employer Brander Kalender! Het hoeft namelijk helemaal niet moeilijk te zijn: je kunt gewoon beginnen met een persoonlijke benadering.

Maak geluid: 7 simpele tips

Het begint bij een inkoppertje: laat van je horen. Het klinkt heel simpel en voor de hand liggend. Maar wist je dat 65% van de kandidaten wel eens heeft ervaren dat er geen enkele reactie kwam op hun sollicitatie? Hiervan denkt 85% dat er geen recruiter persoonlijk naar hun sollicitatie heeft gekeken. Als een kandidaat dan wel een reactie kreeg, wachtte 51% daar meer dan een maand op. Dat moet beter kunnen! Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een persoonlijk bedankje voor de sollicitatie van je kandidaat.
  • Een bericht over het verloop van de sollicitatieprocedure.
  • Tips meegeven ter voorbereiding van het mogelijke sollicitatiegesprek.
  • Een duidelijke reden meegeven wanneer je een kandidaat afwijst.
  • Tips meegeven voor toekomstige sollicitatiegesprekken wanneer je een kandidaat afwijst.
  • Een kleine attentie meegeven bij het eerste gesprek, als bedankje voor de interesse.
  • Een leuke inhaker, waarop je bijvoorbeeld een digitaal kaartje kunt sturen als een kandidaat gesolliciteerd heeft.

Tussen deze 7 tips zit vast iets wat je kunt gebruiken om de ervaring van je kandidaat zo fijn mogelijk te maken! Hierdoor worden zelfs de afgewezen kandidaten je ambassadeurs.

De candidate experience verbeteren met 5 tips

De ervaring voor je kandidaten verbeteren begint al vroeg in de werving, nog voordat je kandidaat solliciteert. Want je wil toch dat je kandidaten vanaf het eerste contactmoment een positieve ervaring met je hebben? Dat contactmoment kan bijvoorbeeld een social mediabericht of een blog op je website zijn. Hier een paar ideeën:

  • Zet een winactie uit, waarbij de deelnemers een (zelfbedrukte) trui van jouw organisatie kan winnen.
  • Doe een oproep voor de favoriete liedjes van je kandidaten, zodat je een top 10 kan samenstellen. Dat kan ook per thema! Denk bijvoorbeeld aan kerstliedjes, Valentijns love songs of zomerhits.
  • Deel een aantal leuke recepten van je medewerkers met je kandidaten.
  • Schrijf een blog met sollicitatietips voor je kandidaten.
  • Als je website het toelaat: installeer een leuk en motiverend pop-up bericht voor je kandidaten wanneer ze je website bezoeken.

Er zijn eindeloos veel mogelijkheden! Kies in ieder geval iets uit wat bij jou als organisatie past.

Vergeet ook je employee experience niet met deze 8 tips

Je kandidaten omgetoverd tot medewerkers? Lekker bezig! Maar je taak zit er nog niet op. Ook medewerkers voelen zich graag gewaardeerd. Die waardering kan in hele kleine, simpele dingen zitten. Hier een paar voorbeelden:

  • Hangen er digitale schermen in je kantoor? Plaats hier dan een bedankje op voor de inzet van alle medewerkers.
  • Organiseer een leuke inspiratiesessie, waarbij je luistert naar de ideeën van alle medewerkers. Ze voelen zich graag gehoord! Doe vervolgens ook echt iets met hun ideeën en koppel dat weer terug op de werkvloer.
  • Geef je medewerkers een handgeschreven kaart waarop je gemeend je waardering uit. Doe dit bij een speciale gelegenheid, zoals een verjaardag (die van hunzelf, of van bijvoorbeeld een partner of kind) of Kerst.
  • Laat weten dat je betrokken bent bij je medewerkers door gewoon regelmatig te vragen hoe het met ze gaat. Weet je dat er iets speelt in privésferen? Besteed hier dan ook aandacht aan door ernaar te vragen of met een kleine attentie. Een mooie plant bij een verhuizing of een fruitmand bij ziekte.
  • Maak een lijst met alle favoriete liedjes van je medewerkers. Draai die in de gemeenschappelijke ruimtes, of zet de lijst aan op kantoor.
  • Stel een leuke attentie beschikbaar (dat kan al een lekkere reep chocola zijn) voor je medewerkers, om aan een van hun collega’s te kunnen geven als dank voor de samenwerking. Zo uiten ook de medewerkers onderling hun dankbaarheid.
  • Geef je medewerkers regelmatig een oprecht complimentje!
  • Ben je een grote organisatie met intranet? Zet dan regelmatig een collega in het zonnetje. Bijvoorbeeld vanwege een bijzonder talent of een indrukwekkende sportprestatie.

Met al deze tips creëer je een positieve sfeer. Medewerkers voelen zich gewaardeerd en trots op hun werk en resultaten. Heel simpel, maar oh zo effectief. Een kleine moeite kan veel moois opleveren. En je hebt het hele jaar de tijd om je kandidaten en je medewerkers blij te verrassen. Neem alle contactmomenten eens onder de loep en kijk hoe jij je doelgroep op die momenten een goed gevoel kan geven. Zo hebben je kandidaten én je medewerkers een optimale experience.

De Employer Brander Kalender

Kun jij nog meer tips gebruiken voor de ideale experience voor je kandidaten en medewerkers, op het gebied van je werving, selectie, onboarding en het werken binnen jouw organisatie? Bestel dan onze Employer Brander Kalender. Die zit vol met inhakers en ideeën om je kandidaten en medewerkers positief te verrassen. Daarnaast leggen we je uit hoe een candidate en employee journey in elkaar zit aan de hand van bruikbare modellen en prikkelende vragen. Zo is het een werkboek en kalender in één om jou alle tools aan te reiken om de best mogelijke indruk te maken. Een mooi begin van 2020, toch?

Return to top of page

Employer Brander Kalender

Ontvang hét werkboek voor de optimale Candidate & Employee Experience voor slechts €11,50 inclusief btw en verzendkosten

Ja ik wil de kalender!