Skip links

21 Campus recruitment tips: zo communiceer je met de jongere generaties

21 Campus recruitment tips: zo communiceer je met de jongere generaties

September. De maand dat (campus)recruiters weer volop van start gaan met allerlei activiteiten rondom campus recruitment. Daarom doopten wij september om tot campus recruitment tipmaand. Elke werkdag gaven wij een tip over hoe je campus recruitment nog slimmer kan pakken voor jouw organisatie. In deze blog zetten we alle tips nog eens overzichtelijk voor je op een rijtje.   

1. Wees flexibel in het aantal uur dat iemand werkt

De jongere generatie vindt de balans tussen werk en privé erg belangrijk. Wil je aantrekkelijk zijn voor deze doelgroep? Klamp je dan niet vast aan de 40-urige werkweek. Zo blijkt uit ons eigen onderzoek dat veel afstudeerders een werkweek van 4 dagen ideaal zouden vinden. Kijk eens de naar mogelijkheden hiervan binnen jouw organisatie. Wie weet kun je ze een 32-urige werkweek bieden of een werkweek van 4×9 uur.

2. Bied flexibiliteit in werktijden en -plekken

Flexibiliteit en vrijheid zijn sleutelwoorden voor de generaties Y en Z op de arbeidsmarkt. Ze waarderen het ontzettend als ze flexibel om kunnen gaan met hun werktijden en werkplekken. Laat ze vrij om deze beslissingen te nemen en communiceer deze vrijheid ook richting de arbeidsmarkt!

3. Communiceer eerlijk over het salaris

Dit is een tip die eigenlijk geldt voor iedere doelgroep op de arbeidsmarkt, maar let hier extra op wanneer het gaat om een startersfunctie! Bijna 80% van de studenten overschat het startsalaris. Communiceer dit eerlijk en helder. Zo voorkom je teleurstellingen in een later stadium.

4. Bied meer dan de standaard 20 vakantiedagen

Jonge mensen willen erop uit. De wereld zien. Dit wordt toch een stukje moeilijker als je maar 4 weken vakantie per jaar hebt. Kijk dus eens naar de mogelijkheden om meer vakantiedagen te bieden.

5. Bied sportmogelijkheden

Heb je nog een ongebruikte ruimte in het kantoorpand? Laat die ombouwen tot een sportschool waar personeel gebruik van kan maken. Of biedt ze een sportbijdrage als arbeidsvoorwaarde. Deze generatie sport over het algemeen namelijk graag!

6. Richt een referral programma in voor stagiairs

Moeite met het werven van stagiairs? Er is niemand die zo dicht bij de doelgroep zit als je huidige stagiairs. Vraag hun dus eens om hulp. Geef ze een beloning wanneer ze een nieuwe stagiair aandragen. Deze beloning hoeft niet groot te zijn, studenten zijn vaak al blij met bijvoorbeeld een bioscoopbon of een cadeaukaart van bol.com.

7. Laat zien wat de ontwikkelingsmogelijkheden zijn

De generaties Y en Z willen continu blijven leren! Niet alleen op professioneel vlak, maar juist ook op persoonlijk vlak. Wil je helemaal in de smaak vallen? Bied ze dan verschillende mogelijkheden en laat ze hierin hun eigen keuzes maken. De jonge generatie is namelijk gek op keuzevrijheid.

8. Geef een zelfhulpboek

Zelfhulpboeken blijken een van de meest gelezen genres onder de studenten van nu. En ze besteden veel aandacht aan persoonlijke ontwikkeling. Zoek een boek dat bij jullie past (of kijk eens in de top 10) en verloot er een. Of geef het mee na een sollicitatie voor een geweldige candidate experience! Bonustip: geef er dan niet een over hoe je het beste kan solliciteren, dat valt niet zo goed.

9. Gezelligheid op de werkvloer? Laat het zien!

Werkplezier speelt een grote rol bij deze doelgroep. Laat dus zien dat jullie het gezellig hebben op de werkvloer, dat je vrienden kunt maken en dat je op je collega’s en werkgevers kunt vertrouwen.

10. Heb je een platte organisatie? Laat dit vooral zien!

Studenten en starters houden over het algemeen niet van een hiërarchische organisatie. Dus heb jij een platte organisatie waarbij je niet langs minstens vijf verschillende deuren moet om iets gedaan te krijgen? Laat dit dan zeker zien!

11. Organisatiegrootte? Klein, kleiner, kleinst!

Studenten hebben een voorkeur voor de kleinere organisaties. Het liefst minder dan 150 medewerkers. Is jouw organisatie groter? Communiceer dan vanuit afdelingen of teams, dat maakt een organisatie gelijk een stuk persoonlijker!

12. Zorg voor een goede responsive website

De jonge generatie doet vrijwel alles via de telefoon, zo ook het oriënteren op een baan. Zorg er dus voor dat je website responsive is en dat het sollicitatieproces soepel verloopt via de mobiel.

13. Laat zien wat een functie echt inhoudt!

Als je nog studeert of net afgestudeerd bent dan weet je eigenlijk nog niet zo goed wat een functie inhoudt. Dit maakt het moeilijk om te beslissen wat je nou eigen écht wil gaan doen na je studie. Laat een stagiair of een starter binnen jouw organisatie eens een blog schrijven over haar baan of laat een typische werkdag zien met korte instagramstories.

14. Stel eens een vraag!

Vraag eens waar de (potentiële) kandidaat behoefte aan heeft. Studenten ergeren zich namelijk mateloos aan onpersoonlijke recruiters die niet oprecht zijn. Waar is hij/zij naar op zoek in een baan/werkgever? Wie weet bieden jullie dit allemaal wel!

15. Wees niet te opdringerig

Recruiters kunnen nogal eens opdringerig overkomen. Stuur eens een blog met info over hoe een (passende) functie er bij jullie uit ziet, in plaats van een reminder om te solliciteren. De hint is vast duidelijk.

16. Wees persoonlijk in de communicatie!

De jonge generatie wordt niet graag gezien als een nummertje. Zorg er dus voor dat je communicatie gepersonaliseerd is. Stuur bijvoorbeeld een persoonlijk bedankje na een sollicitatie en niet een standaard mailtje. Benader je ze rechtstreeks via bijvoorbeeld LinkedIn, laat dan merken dat je echt naar hun profiel hebt gekeken en maak het zo persoonlijk mogelijk.

17. Post niet alleen maar vacatures

Meer dan de helft van de studenten is tijdens het studeren nog niet bezig met oriënteren op een baan na de studie. Ook niet tijdens de allerlaatste fase van de studie. Met alleen het posten van vacatures bereik je dus een groot deel van de doelgroep niet. Plaats ook andere dingen zoals tips voor het maken van een CV of sollicitatietips.

18. Geef de nerds ook nerdy informatie

De Bèta studies draaien om pure vakinhoud. De studenten doen niets liever dan in die inhoud duiken. Deel dan ook interessante of complexe artikelen met ze! Laat deze schrijven door hun potentiële collega’s uit je organisatie, bijvoorbeeld over nieuwe systemen of over een groot project.

19. Huisje, boompje, beestje

Die wispelturige generatie is soms best nog wel ‘ouderwets’. Na hun studie, gaan deze (ex-)studenten namelijk op zoek naar stabiliteit. Een vaste baan, een eigen plek om te wonen en dan lekker doorgroeien in hun eigen vakgebied!

20. Wees daar waar je doelgroep is

Millennials zijn gek op persoonlijke ontwikkeling, reizen, podcasts, mindfulness, online forums zoals Tweakers en Reddit en sporten zoals fitness en hardlopen. Beperk je dus niet alleen tot Facebook en Instagram wanneer je de jonge generatie wil bereiken, maar wees daar waar zij zijn.

21. Verdiep je in wat de doelgroep dagelijks bezighoudt

Heb ik wel de juiste studie gekozen? Kan ik na mijn studie wel een baan vinden? Kan ik wel stage lopen nu met corona? Dit zijn zomaar wat vragen waar studenten ‘s nachts van wakker liggen. Verdiep je in wat de doelgroep dagelijks bezighoudt zodat je hier op in kan spelen. Dit hebben wij al voor je uitgezocht. Je leest alles over deze doelgroep in onze whitepaper.

Wil je meer weten over hoe je een sterke campus recruitment strategie ontwikkelt of hoe je aantrekkelijke events voor studenten organiseert? Lees dan dit blog van Magnet.me over campus recruitment.

Altijd op de hoogte zijn van onze nieuwe blogs en whitepapers? Schrijf je in voor onze mailinglijst!

Return to top of page