Skip links

De ambassadeurs: helden op sokken

‘Binnen beginnen, is buiten winnen’, je kent de uitspraak vast wel. Ambassadeurs verspreiden de boodschap over je organisatie en daarmee haal je nieuwe kandidaten binnen. Voor de ambassadeursstrategie is dit de essentie. De vraag is natuurlijk: hoe pak je dat aan?

De held op sokken

Waarom ambassadeurs? Onderzoek toont aan dat mensen sneller iets aannemen van een vriend of kennis dan van een organisatie. Dit heeft allemaal te maken met authenticiteit. Vooral millennials zijn sceptisch over de berichtgeving vanuit een organisatie. Nog meer dan welke generatie willen millennials een persoonlijke band aangaan met een organisatie. Een bedrijf hoeft dan niet langer perfect te zijn. In een notendop: millennials willen eerder een held op sokken die authentiek is en zijn gevoelens laat zien, dan een Superman.

Ambassadeurs superman

Verborgen kracht

De ambassadeursstrategie ligt dicht tegen referral recruitment aan. Referral recruitment gaat over het werven via je eigen medewerkers. Bij de ambassadeursstrategie staan de collega’s opnieuw centraal. En daar komt de verborgen kracht om de hoek kijken: persoonlijkheid. Kersbergen, Mensink en Rodenburg (2015) omschrijven dat persoonlijkheid het bindmiddel is tussen een medewerker en organisatie. Dit betekent dat hoe sterker de persoonlijkheid is van de organisatie, hoe sterker de aantrekkingskracht van kandidaten op het merk. Als je die persoonlijkheid weet te vangen, trek je kandidaten aan die passen bij de idealen van de organisatie.

Er was eens..

Het geheime wapen: motivatie. Het begint allemaal bij intrinsieke motivatie. Dit betekent dat je ambassadeurs niet alleen triggert met geld, bonussen of cadeaus. Het is beter om hun persoonlijke motivatie te versterken. Het is simpel: je maakt je collega’s duidelijk dat het een win-win situatie is. Als zij zich inzetten als ambassadeur, dan krijgen zij daar ook iets moois voor terug. In ruil voor het delen van boeiende content, bouwen zij een status op in hun eigen netwerk. Ineens zijn zij de Willy Wortel binnen hun eigen vakgebied.

Het beste uit twee werelden

Met bakken aan motivatie ga je nu aan de slag met je collega’s. Nu moet je nog de juiste mensen om je heen verzamelen. Begin altijd met de collega die een schat aan kennis heeft én alle ins en outs kent over social media. Je wil het beste uit twee werelden. Met een groot netwerk binnen social media gaat dat net wat makkelijker. Daarna bouw je verder aan een heel leger aan ambassadeurs, zo heb je social savvy’s (die weten alles van social media) en thought leaders (zijn een autoriteit binnen hun vakgebied). Combineer al die krachten.

Social Einstein

Vanuit de eerste stappen bouw je verder aan je route voor de ambassadeursstrategie. Je ambassadeurs train je verder. Maak je ambassadeurs nog professioneler, door bijvoorbeeld die ene professionele foto. En denk bijvoorbeeld aan sterkere content die beter past bij de doelgroep. Wie weet spreekt jouw ambassadeur heel veel jonge kandidaten aan? Dan pas je hier opnieuw je video’s, teksten en infographics op aan.

Meten = weten

Geef je ambassadeurs complimenten. Welke content doet het goed van een ambassadeur? Koppel dat terug. Collega’s weten op deze manier wat ze goed doen en waar ze nog slagen in kunnen maken. Uiteindelijk krijg je ze zo super gemotiveerd. Geef waardering voor al die tijd en energie die ze stoppen in hun rol als ambassadeur. Ze verdienen het!

Held op de rails

Voor je het weet heb je een aantal helden op sokken. Helden die jouw employer brand versterken. Maar ook helden kunnen soms wat hulp gebruiken. Met Smarp stimuleer je ambassadeurs om content te delen. In de tool is een snufje gamification toegevoegd waardoor je ambassadeurs een zetje in de rug krijgen. Binnenkort vertellen we je daar meer over. Dus…..stay tuned!

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie?

Inschrijven mailinglijst