Skip links

De kracht van beeldtaal voor je werken-bij-site

De kracht van beeldtaal voor je werken-bij-site

Veel te blije medewerkers die vergaderen, een nep-glimlach en collega’s die elkaar knuffelen. Dit is een greep uit de bijzondere foto’s die je op een willekeurige werken-bij-website vindt. De gemiddelde kandidaat krijgt hier koude rillingen van. En wij ook. Waar moet je op letten als je foto’s uitzoekt voor je werken-bij-site? In deze blog vertellen we je hier meer over.

Stoomcursus retorica

Met je werken-bij-website wil je een goede indruk achterlaten bij de kandidaat. Wat moet je hiervoor doen? Eén woord: overtuigen. Ieder moment dat de sollicitant contact heeft met jou via de werken-bij-website is een nieuwe kans om hem/haar over de streep te trekken. Visuele retorica gaat over de inzet van beeld om te overtuigen. Retorica stamt uit de tijd van Aristoteles tijdens de klassieke oudheid.

Geloof mij!

Ethos gaat over de kracht van geloofwaardigheid. Hoe kun je dit gevoel bij de kandidaat vergroten? Hierbij denk je al gauw aan dokters in witte doktersjassen, maar het gaat verder dan dat. Denk hierbij aan een geloofwaardige ambassadeur die dichtbij je doelgroep staat. Hudson’s Bay zette BN’er Tim Hofman in voor de werving van jong winkelpersoneel. Daarnaast zijn er ook een aantal subtielere manieren om de kandidaat te boeien. Serieuze en zakelijkere kleuren kunnen bijvoorbeeld het vertrouwen winnen van de doelgroep. Dit zie je goed terug op de werken-bij-website van de Universiteit Leiden.

Spelen met gevoel

Pathos speelt in op emoties zoals angst, woede, geluk of blijdschap. Een visual doet hier vooral een beroep op je gevoel, waardoor je de kandidaat uiteindelijk raakt. Je kunt de kandidaat aanspreken door bijvoorbeeld gebruik te maken van humor. Een werkgever zoals Coolblue speelt hier slim op in. In de fotografie op hun werken-bijwebsite zie je veel humoristische elementen.

De kracht van logica

In tegenstelling tot ‘pathos’, gaat het bij ‘logos’ om logica. Alles draait hier om rationele argumenten waardoor je de kandidaat overtuigt om bij jou te solliciteren. Het gaat hier om: een infographic, een illustratie of een realistische foto. Vooral voor de technische doelgroep is dit een belangrijke trigger. Een ICT’er kan bijvoorbeeld de voorkeur geven aan complexe afbeeldingen en illustraties, maar een leerkracht helemaal niet. Google werft ieder jaar erg veel engineers. Zij maken in hun beeldstrategie veel gebruik van foto’s waarop je hun technische producten kunt zien. Dit spreekt hun doelgroep aan.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie?

Inschrijven mailinglijst
Return to top of page