Skip links

Een opgeruimde kamer is een opgeruimd hoofd

Ken je die uitspraak van je moeder? ‘Een opgeruimde kamer is een opgeruimd hoofd’. En wat geloofde je hier vroeger niet in. Maar het is waar. Op het moment dat jij leeft in een opgeruimde omgeving geeft het zoveel meer rust in je hoofd. Wist je dat dit ook een positief effect heeft op je carrière? Ik hoor je denken, ‘wat heeft mijn wel of niet opgeruimde omgeving te maken met mijn werk?’. Ik vertel je er alles over! 

Chaos in je hoofd, je weet niet waar je beginnen moet en je bent het overzicht helemaal kwijt. Je kan je spullen niet meer goed vinden en je wordt zenuwachtig van alle troepjes in je omgeving. Op het moment dat dit gebeurd is het erg fijn om alles weer even op een rijtje te krijgen door bijvoorbeeld op te ruimen of een planning te maken. 

Zo creëer je rust

Begin allereerst met het opruimen van jou rommelige omgeving. Is dit je slaapkamer, je woonkamer, de keuken of wellicht je bureau op werk? Ruim het op. Zet een muziekje aan en begin gewoon met opruimen. Niet nadenken wat je allemaal nog moet doen maar gewoon opruimen. 

Alles heeft weer een plek en jij kan weer rustig ademhalen. Heerlijk gevoel is dat he? Het feit dat jij je prettig voelt in jouw omgeving en je daar rustig kan ademhalen is enorm belangrijk. 

Het gevoel van adem kunnen halen zetten we even door. Je hebt enorm veel taken die je moet doen en je weet echt niet waar je moet beginnen. Je moet de was nog doen, je moet nog een factuur eruit sturen, je moet nog boodschappen doen en oh niet te vergeten dat je een presentatie voor je werk moet voorbereiden. En dit allemaal binnen 1 dag? HELP! 

Rust in je hoofd

Jouw to-do lijstje

En zo snel is de chaos weer terug. Je omgeving is nu opgeruimd, je had even rust en bam weer terug in de stress. Pak pen en papier, maak een to-do lijstje en schrijf eens rustig op wat je allemaal moet doen. Fijn is dat toch een overzichtelijk lijstje? 

Wat je nu kunt gaan doen is per taak afwerken en wel zien hoe ver je komt. Mocht dit voor jou werken om rustig te worden en rustig de taken af te kunnen ronden is dat ideaal en moet je dat zeker doen! 

Mis jij nou wel nog iets meer rust? Probeer dan eens een tijdsplanning te maken. Schat in hoe lang je bezig bent met welke taak en deel echt in van hoelaat tot hoelaat je iets gaat doen. Houd hierbij ook rekening met pauzes en eventuele uitloop. Nu kun je aan de slag en heb je voor jezelf duidelijk wanneer je met wat bezig bent. 

Wat moet er allemaal nog gebeuren? Schrijf het eens voor jezelf op en je zult zien dat je dan al meer overzicht krijgt. Maak een to-do lijstje met alle taken wat je op 1 dag moet doen. 

Rust in je hoofd

Ga ook voor dat relaxte gevoel

Je weet nu wat je moet doen en je bevindt jezelf in een opgeruimde en rustige omgeving. Heerlijk relaxed gevoel is dat toch? Het gevoel hebben dat je alles op een rijtje hebt, dat je weet wat je moet doen en dat jij je goed voelt in je omgeving? Dat is de key voor succes op de werkvloer. 

Zorg er voor dat zowel je huis opgeruimd is en je bureau op werk. Je wilt namelijk niet het chaotische gevoel van thuis meenemen naar je werk. Ben jij thuis erg chaotisch en ervaar jij veel stress om huishoudelijke taken? Dan neem je die stress en chaos automatisch mee naar je werk. Je blijft dan in de modus van rennen vliegen vallen en weer opstaan. Probeer dus eerst te zorgen voor een rustig huis en een rustige plek op kantoor en zorg er daarna voor dat je een overzichtelijke to-do lijst hebt waarin je alles kan afstrepen als je het gedaan hebt. 

Door op te ruimen en een planning te maken thuis en op kantoor zorg je voor de beste en rustigste manier om aan de slag te gaan. 

Dus snap jij nu de uitspraak ‘een opgeruimde kamer is een opgeruimd hoofd’ van je moeder? Denk er over na en pas het toe om zoveel mogelijk rust te ervaren. 

Return to top of page