Skip links

Employer Branding: juist in het onderwijs

Het onderwijs in Nederland is heel bescheiden. Iedereen werkt keihard om elke dag tot een succes te maken voor alle leerlingen in basisonderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs. Om die enorme machine goed draaiende te houden, komt het onderwijs handen tekort. Hoog tijd om de scholen in Nederland eens wat sterker op de kaart te zetten als werkgever.

Onderscheidende scholen

Waar te beginnen? Elke school is anders en vraagt dus ook om andere kandidaten. Een leerkracht/docent moet zich prettig voelen in de werkomgeving, dus passen bij de cultuur en werksfeer die de school te bieden heeft. Zo zit je medewerker zo goed mogelijk in zijn/haar vel, wat een sterke basis is voor goed functioneren in een vak dat veel vraagt.

Kijk eens naar wat je als onderwijsinstelling te bieden hebt aan je medewerkers. Hoe is de werksfeer en de cultuur te omschrijven? Hoe gaan collega’s met elkaar om? Hoe ga je als schoolleiding om met ontwikkeling en begeleiding van medewerkers? Dit is waar je als school het verschil kunt maken ten opzichte van andere scholen. Wellicht werk je volgens een bepaalde pedagogische methode of is religie van invloed. Er zijn vele factoren die de werksfeer bepalen. Bedenk vooral niet als schoolleiding wat de exacte werksfeer is, maar vraag het je medewerkers. Dat zorgt voor een authentiek beeld van de realiteit. En dat is fundamenteel in je communicatie naar buiten.

Passende docenten

Wie zit het beste op zijn of haar plek in jouw school? Iemand die qua persoonlijkheid en interesses het beste aansluit op het type onderwijs, de leerlingen, de collega’s en de ambities. Wil je precies die docent aanspreken in je vacatures en op je website, breng dan onder woorden hoe die docent past bij wat jij te bieden hebt. Verdiep je in het ideale profiel van de ideale kandidaat. Wat moet die persoon in huis hebben? Is een rustig persoon een goede aanvulling op het team of een meer enthousiast, extravert persoon?

Wat is de ideale docent? Welke (vak)inhoudelijke kennis heeft hij/zij? Hoe goed brengt de kandidaat de lesstof over en welke persoonlijkheid haal je binnen met deze kandidaat? Met goede docenten verbeter je ook je onderwijs en daarmee je naam als school. Best een belangrijk punt dus. Hans van Gennip en Gerrit Vrieze deden onderzoek naar de ideale leraar. Lees hier hun rapport.

Een school met karakter

Wil je als school opvallen bij het schaarse talent dat beschikbaar is in de arbeidsmarkt, toon dan karakter. Het gaat erom dat je een goede indruk maakt op je potentiële nieuwe medewerkers. Je ware karakter tonen, waarmee je je identiteit laat zien. Als school vorm je met al je medewerkers, leerlingen en ouders een geheel. Die identiteit wil je terugzien in je imago om zo een sterk merk te bouwen. Een merk wat nieuw talent aantrekt. Dit merk toont het ware karakter, de waarden, de missie en ambities van je school.

Wil je een sterk werkgeversmerk neerzetten, communiceer dan altijd vanuit je ware identiteit. Een mooie andere zijde van de medaille is dat dit sterke merk ook helpt om verbindingen met het bedrijfsleven aan te gaan. Wat zeer interessant is voor het beroepsonderwijs; HBO en het ROC. Harvard University deed onderzoek naar de rol van branding bij non-profit organisaties en toonde de impact van een sterk merk. Intern versterkt het de cultuur en de betrokkenheid van je medewerkers. Extern straalt het kracht uit en trekt het talent aan. Wat je daarvoor wel moet doen, is je externe communicatie in lijn brengen met je employer brand. Dus consistent zijn in alles wat je communiceert.

De juiste docent op de juiste plek

Elk merk trekt zijn eigen doelgroep(en) aan. Dus als je je ware karakter toont als werkgever, trek je de juiste kandidaten aan die bij je passen. Dat gebeurt niet altijd direct. Start met te laten zien wie je bent. Benader je doelgroep(en) met de juiste informatie. Doe dat via de juiste kanalen. Welke media gebruiken potentiële docenten? Niet alleen de standaard kanalen zoals Meesterbaan en Indeed. Wil je echt opvallen bij jouw doelgroepen? Dan ben je aanwezig op die plekken, waar je kandidaten ook zijn. Heb je inzicht in wat docenten in hun vrije tijd doen, dan weet je waar je moet zijn. Verras je doelgroep(en) met jouw aanwezigheid op onverwachte plekken en het resultaat zal je verbazen.

En meet na deze stappen of de informatie wordt gelezen. Plaats je bijvoorbeeld je vacature online. Volg dan wat de resultaten zijn. Kijk welke kandidaten op je vacature belanden, of ze doorklikken op de sollicitatiebutton. Of ze misschien andere informatie openen voordat ze actie ondernemen. Leer zo het gedrag van je doelgroep(en) kennen. En heb je die ideale docent gevonden? Vraag hem/haar dan hoe de sollicitatie-ervaring was. Zo kun je verder blijven verbeteren.

Nooit te oud om te leren

Juist in het onderwijs is niemand te oud om te leren. Dus ook employer branding en recruitmentmarketing maken een kans om toe te treden tot de wereld van het onderwijs. En dat hoeft niet direct met grote trajecten. Met kleine stappen als een optimale vacature of website kom je al heel ver. Is 2019 hét jaar voor het onderwijs?

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie?

Inschrijven mailinglijst