TIP 1: Een knallende vacaturetekst

Wat ziet een kandidaat het eerst? Dat is meestal je vacature. Dus wil je met je vacature direct een goede indruk achterlaten. Grijp je kans om de kandidaat te verleiden om te solliciteren. Hoe maak je je vacature aantrekkelijk? Door je kandidaat te vertellen wat het werken juist bij jouw organisatie leuk maakt. Timmerman worden kan bij veel organisaties in de bouw en de gemiddelde timmerman snapt echt wel welke klussen op zijn pad komen. Dan moet je dus de focus leggen op andere zaken, die jou onderscheiden van je concurrenten. Vertel bijvoorbeeld iets over de werksfeer, hoe collega’s met elkaar omgaan, of je voor bijzondere klanten werkt, of er speciale projecten zijn. Weet je niet direct wat je kan vertellen? Vraag dan je medewerkers wat zij zo leuk vinden aan hun werk. Dat is je beste input

Doelgroepen in de bouw

TIP 2: Kijk naar je concurrentie

Bekijk hoe andere bouwbedrijven zich presenteren en bedenk hoe je jezelf hiervan kunt onderscheiden. Ben je bijvoorbeeld een familiebedrijf met een speciale sfeer, een enorm groot bedrijf met de meest prestigieuze projecten of een kleine aannemer die vooral stuurt op persoonlijk contact en service? Bij elk type bedrijf past een eigen soort kandidaat. Als je dus goed laat zien wie je echt bent, trek je ook kandidaten aan die bij je passen. Beschrijf dus op je website en in de vacature hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. Laat medewerkers hun verhaal vertellen, wat ze ervaren in hun werk, hoe ze de samenwerking met hun collega’s omschrijven en waar ze blij van worden.

TIP 3: Een sfeervolle website

Laat zien op je website hoe de sfeer is. Welke extra’s je als werkgever te bieden hebt qua ontwikkeling of arbeidsvoorwaarden. Dit is dé plek om je kandidaten te laten zien hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Een werken-bij-website is dus niet gewoon een vacatureoverzicht, maar een volwaardige website met informatie over jouw organisatie als werkgever. Via vacatures of andere uitingen komen kandidaten op je website terecht. Op zoek naar informatie over de verschillende functies, projecten, opdrachtgevers, doorgroeimogelijkheden, enz. Als ze daar de juiste informatie vinden, is de kans groter dat zij ook daadwerkelijk solliciteren. Check bij je eigen medewerkers wat zij belangrijk vinden in hun werk en gebruik deze informatie voor je website. Vul dit aan met sfeerfoto’s en video’s voor een goed beeld.

TIP 4: Zet je medewerker centraal

Zorg goed voor je medewerkers. Niet alleen het aantrekken van nieuwe medewerkers is een uitdaging, maar ook het behouden van deze krachten. De arbeidsmarkt is gunstig voor medewerkers in de bouw. De wereld ligt aan hun voeten. Wil je je mensen vasthouden, zorg dan dat ze gelukkig zijn in hun werk. Geef de waardering die ze verdienen en vraag ze om hun mening om zo zaken te verbeteren. Hoe tevredener zij zijn, hoe groter de kans is dat zij nieuwe collega’s voordragen. Dat is dus een hele mooie bonus. Zo behoud je je medewerkers én krijg je er nieuwe bij. En van al deze positiviteit profiteren ook je klanten, die sneller en nog beter geholpen worden.[

 

Werven in de bouw

TIP 5: Gebruik doelgroepinzichten

Weet wat je kandidaten belangrijk vinden. Kiezen zij voor specifieke functie-inhoud, ontwikkelmogelijkheden, salaris, een bepaalde werkomgeving, werksfeer? Als je al deze kennis hebt, kun je je kandidaten precies de juiste informatie bieden in je communicatie op je website, in je vacatures en op social media. Zoals eerder gezegd, een mooi startpunt hier is je eigen team. Daar zitten de mensen die al eerder voor jou als werkgever kozen en die je precies kunnen vertellen waarom ze dat deden. Ze kunnen je ook exact vertellen wat ze in hun dagelijks werk aantrekkelijk vinden en waar verbetermogelijkheden zitten. Zie het als een mooie oefening om een nog betere werkgever te worden. Want alle feedback biedt de kans om zaken verder te professionaliseren.

TIP 6: Maak een persona

Kom te weten wat je kandidaten in hun vrije tijd doen. Dat geeft je een mooie kans om potentiële nieuwe medewerkers aan te spreken buiten de standaard vacaturebanken. Zijn jouw kandidaten bijvoorbeeld groot fan van voetbal, dan biedt dat mogelijkheden om je doelgroep direct te bereiken. Stel je voor: je zoekt werkvoorbereiders in de regio Purmerend en je weet dat deze doelgroep graag zelf voetbalt. Dan is het slim om de plaatselijke voetbalclub te sponsoren. Zo laat je je doelgroep zien dat je bestaat en kun je direct laten weten wat je te bieden hebt.

TIP 7: Een soepele sollicitatie-ervaring

Zorg dat het solliciteren een soepele ervaring is voor je kandidaten. Heeft een kandidaat je vacature gevonden, zorg dan dat de kandidaat makkelijk kan solliciteren door een klik op een sollicitatieknop. Een kort sollicitatieformulier is hierbij het prettigst, waarbij je alleen vraagt om naam, e-mailadres en telefoonnummer. Een lang formulier vormt een serieuze drempel. Vervolgens kunnen ze eventueel een cv uploaden. Laat ze hun motivatie gewoon in het formulier beschrijven in plaats van te vragen om een motivatiebrief.

Heb je geen systeem voor de sollicitaties, dan wil je de sollicitatie per mail zo makkelijk mogelijk maken. Vraag niet om een aparte motivatiebrief, maar laat je sollicitant de motivatie in hun e-mail schrijven. Wil je je kandidaten zoveel mogelijk tegemoetkomen met hulp in het solliciteren, bied dan een voorbeeld cv aan, waarin zij hun eigen ervaring kunnen opnemen. Dat kan gewoon een simpel word-bestand zijn, wat kandidaten kunnen downloaden vanaf de website.

TIP 8: Communiceer

Communiceer. In elke fase van de weg die je kandidaat aflegt (candidate journey), kun je precies de informatie aanbieden waar je kandidaat behoefte aan heeft. Zo creëer je al snel betrokkenheid. Vertel wat kandidaten kunnen verwachten van werken bij jouw organisatie, wanneer zij bericht krijgen na sollicitatie, hoe het sollicitatieproces eruitziet en waar zij terecht kunnen met vragen. Ben je benaderbaar en duidelijk in je informatie, dan helpt dat de kandidaat om een sollicitatie te overwegen.

Met deze 8 tips heb je een aardig stappenplan om je werving van kandidaten in de bouw een boost te geven. Dit is hét moment om jezelf te laten zien als werkgever. Volg je deze tips, dan val je sowieso meer op in de arbeidsmarkt. Dat wil je toch?