Skip links

Hoe speel je in op de verschillen van generatie Y en Z op de arbeidsmarkt?

Vorige week vertelden we je over de voornaamste verschillen tussen generatie Y en generatie Z. Generatie Y is geboren tussen 1986 en 2000 en hun kernwoorden zijn: Gelijkwaardigheid, perfectionistisch, individualistisch, resultaatgericht, ondernemend en authentiek. Generatie Z is geboren tussen 2001 en 2015 en hun kernwoorden zijn: Meeleven, intrinsieke motivatie, zekerheid, betekenisvol werk, harde werkers. Vandaag richten we ons specifiek op het aantrekken van deze 2 generaties.

Hoe bereik je deze generaties?

Beide generaties hebben verschillende behoeftes als het gaat om werk. Maar hoe speel je in op deze behoeftes bij het aantrekken van deze generaties? 

Generatie Y houdt van eerlijkheid en werkt doel- en resultaatgericht. Om deze generatie te bereiken heb je zinvolle inhoud nodig. Je moet ze een eerlijk en authentieke boodschap kunnen vertellen. Dat zou je bijvoorbeeld ook via en whitepaper of een artikel kunnen doen. Daarnaast gaat het bij deze generatie ook om hoe iets eruitziet. Besteed dus niet alle tijd die je hebt aan het verhaal, maar zorg er ook voor dat de boodschap opvalt en dat het beeldend iets vertelt. Maak bijvoorbeeld gebruik van storytelling bij het aantrekken van deze generatie. Vertel op een eerlijke en aantrekkelijke manier over jouw organisatie. Maak er niet een standaard uiting van maar geef er iets meer sfeer aan. 

Voor generatie Z zijn er andere manieren om ze te bereiken. In tegenstelling tot generatie Y, is generatie Z continu op zoek naar prikkels. Hier kun je goed op inspelen door het inzetten van snelle content. Denk hierbij aan GIFS of grappige memes. Bij deze generatie mag het meer beeldend en meer modern. Bij snelle content is het ook belangrijk dat de content niet te veel tekst bevat. Generatie Z wil niet te veel lezen, maar bij hen moet het meteen duidelijk zijn wat er bedoeld wordt. Zij zijn daarbij op zoek naar een transparante boodschap. Een boodschap die meteen laat zien wat er verwacht wordt en een boodschap die ook zekerheid schetst. 

Let er per generatie dus goed op wat voor methode jij gebruikt om hen aan te trekken. Ligt jouw doelgroep bij generatie Y maar probeer jij ze alleen te bereiken met een leuke GIF? Dat werkt dus niet. Focus op de behoeftes van de generaties en pas je methode daarop aan. En zorg er bij elke generatie voor dat je boodschap eerlijk en oprecht is.

Generaties bereiken

Hoe behoud je generatie Y? 

Generatie YNaast dat het erg belangrijk is om de generatie te bereiken, kun je het behouden ook niet vergeten. En wat werkt beter dan het aanbieden van goede arbeidsvoorwaarden? En kijk ook bij het aanbieden van arbeidsvoorwaarden echt naar de verschillen in de generaties.  

Generatie Y staat bekend als echte jobhoppers. Zij willen vrijheid en flexibiliteit en zij wisselen makkelijk van baan. Maar hoe houd je ze dan toch? Vorige week hebben we het ook gehad over de behoefte naar persoonlijke ontwikkeling. Laten we deze eens met elkaar combineren en daar een oplossing voor bieden. Biedt een traineeship aan. Op deze manier geef je deze generatie een mogelijkheid om zichzelf verder te ontwikkelen, maar tegelijkertijd zorgt het ook voor flexibiliteit binnen het werk. Je geeft iemand dan de vrijheid om verder te ontwikkelen binnen een bepaalde functie of binnen een bepaald werkgebied. 

Naast deze behoefte aan vrijheid, is generatie Y ook op de leeftijd gekomen dat zij zich willen settelen, denk aan een huis kopen en een gezin stichten. Hier kun je goed op inspelen om deze generatie binnen je bedrijf te houden. Biedt hen bijvoorbeeld een babybonus aan op het moment dat zij een kindje krijgen. Generatie Y houdt ook erg van reizen. Je kan als organisatie bijvoorbeeld korting geven op een reisverzekering of je kan meer vakantiedagen bieden. En terugkomend op het aspect van vrijheid, je kan bijvoorbeeld als organisatie flexibel omgaan met onbetaald verlof als iemand een lange en grote reis wil maken. Zo hoeft deze generatie niet te stoeien met het aantal vakantiedagen maar raken zij ook niet hun baan kwijt als ze willen reizen. Er zijn zoveel manieren om op basis van je arbeidsvoorwaarden deze generatie goed aan te trekken en te behouden bij je organisatie. 

Hoe behoud je generatie Z? 

Generatie Z heeft op sommige vlakken andere behoeftes. Zij zijn bijvoorbeeld heel erg op Generatie Zzoek naar die stabiliteit en zekerheid. Bied hen stabiel salaris, geef ze een vast contract voor korte termijn. Zo vervul je de behoefte van zekerheid binnen deze generatie. Ondanks de behoefte aan zekerheid, hebben zij ook behoefte aan vrijheid. En deze vrijheid kun je geven door hen de mogelijkheid te bieden om eens bij een andere functie mee te kijken. Wellicht passen zij beter bij een andere functie binnen het bedrijf. Generatie Z houdt niet van stilstaan. Ze willen continu vooruit. Hier kun je op inspelen door hen bijvoorbeeld al te vertellen wanneer zij promotie kunnen verwachten en hoe hun groeipad eruit komt te zien. Zo hebben zij die zekerheid en kunnen ze toch vooruit.

Waar je bij generatie Y een traineeship kan aanbieden, kan dat voor generatie Z een workshop of training zijn zolang die maar focus heeft op het sociale, persoonlijke en emotionele aspect. 

Hoe behoud je beide generaties?

Generatie Y en generatie Z hebben dus beide andere behoeftes als het gaat om arbeidsvoorwaarden. Zo heeft generatie Y behoefte aan flexibiliteit en het stichten van een gezin en is generatie Z vooral bezig met vastigheid en groeimogelijkheden. Beide generaties vinden persoonlijke en professionele ontwikkeling erg belangrijk. Geef beide generaties dus ook tijdens hun werk de tijd en het budget om hieraan te werken. Geef ruimte voor het volgen van een training of cursus en praat ook vooral met je medewerkers wat zij graag willen. 

Werkplezier is voor beide generaties erg van belang. Ze willen allebei werk doen wat zij leuk vinden en waar zij plezier uit halen. Hier kun je natuurlijk als organisatie heel goed op inspelen. Ga met hen in gesprek en ontdek wat zij beschouwen als werkgeluk. 

Behouden generatie y en zEn dan misschien wel het belangrijkste waar je met beide generaties rekening mee moet houden; burn-out. Je hoort het steeds vaker dat mensen tegen een burn-out aanlopen en wat doe je hiertegen als organisatie? Organiseer bijvoorbeeld regelmatig sportactiviteiten of mindfulness lessen. Las regelmatig pauzes in en ga gezamenlijk lunchen of wandelen. Zorg dat de medewerkers ook een moment van ontspanning ervaren tijdens het werk. 

We kunnen nu wel concluderen dat je generatie Y en generatie Z op een andere manier het best benadert en ook met andere voorwaarden bij je houdt. Mocht je op zoek zijn naar nieuwe medewerkers, let hier dan op. Mocht je medewerkers in dienst hebben, kijk goed naar hun behoefte en bedenk voor hen passende arbeidsvoorwaarden om ze bij je te houden! 

Behoefte aan extra verdieping? Lees dan onze whitepaper!

Return to top of page