Skip links

Kleine moeite, groot gebaar: het compliment

Kleine moeite, groot gebaar: het compliment

Het geven van een complimentje als iets goed gaat. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar helaas gebeurt het nog weinig. Zo blijkt uit een onderzoek van Protime dat 25% van de Nederlandse medewerkers nooit een compliment krijgt op het werk en dat maar liefst 22% zich niet gewaardeerd voelt. Daarom was het afgelopen weekend (1 maart) Nationale Complimentendag, geen geheel onnodige dag dus!

Een compliment: een basisbehoefte voor iedereen

Waardering, erkenning en respect. Het zijn onderdelen van onze basisbehoeften. Je wil gezien en gehoord worden, betekenis hebben en ertoe doen. Niet voor niets maakt de behoefte aan erkenning deel uit van de bekende behoeftepiramide van Maslow. De piramide bestaat uit 5 verschillende typen basisbehoeften. Nummer vier, de behoefte aan waardering, is waar de complimenten om de hoek komen kijken.

Geef je medewerkers en je collega’s dus regelmatig een complimentje. Dit geeft ze vertrouwen dat ze het goed doen. Het bevordert het gevoel van betrokkenheid bij de organisatie en motiveert ze om dit gewaardeerde gedrag voort te zetten. Voorzie je in deze behoefte? Dan zorgt dat ervoor dat zij gemotiveerd worden tot de volgende behoefte, namelijk die van zelfontplooiing. Dit is waar je medewerker zich verder gaat ontwikkelen en verbeteren. En dat is wat je uiteindelijk wilt, toch?

Is een goed salaris en een prestatiebonus dan niet genoeg?

Nee, dat is het zeker niet. Met salarissen en bonussen voorzie je in de fysiologische-en veiligheidsbehoeften van je medewerkers. Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat complimenten en tijd en aandacht van managers meer motiveren dan een beloning in geld. Waar financiële beloningen voornamelijk een kortetermijneffect hebben op motivatie en werknemersbetrokkenheid, hebben niet-financiële beloningen een langetermijneffect. McKinsey concludeert dan ook dat organisaties veel meer aandacht zouden moeten geven aan de ‘softe’ beloningen.

Maar hoe doe je dat?

Het geven van een compliment is voor lang niet iedereen even makkelijk. Daarom hebben wij 3 tips voor je:

  1. Wees oprecht
    Misschien een open deur, maar geef alleen een compliment als je het echt meent. De ander heeft het vaak maar al te goed door als een compliment niet oprecht is en dit zal de sfeer niet ten goede komen.
  2. Wees specifiek
    Zeg niet “je hebt vandaag goed gewerkt”, maar vertel specifiek wat iemand goed heeft gedaan. Bijvoorbeeld dat hij of zij echt heel goed is omgegaan met een klacht van een klant, een goede presentatie heeft gegeven of een foutloos rapport heeft aangeleverd.
  3. Kies een goed moment
    Noem het compliment niet terloops, maar zeg het op een moment dat je 1-op-1 bent en zorg dat je het echt even aandacht geeft. Zo weet je zeker dat het compliment aankomt bij de ander en niet wordt ondergesneeuwd in de rest van het gesprek.

Het is duidelijk: complimenten geven aan je medewerkers en collega’s is belangrijk. Het zorgt voor waardering, motivatie en collegialiteit en heeft een positief effect op de employee experience binnen jouw organisatie. Het geven van een compliment is, zeker wanneer je gebruik maakt van onze tips, vaak een kleine moeite, terwijl het van grote waarde is voor de ontvanger. Probeer het eens uit! 🙂

Altijd op de hoogte zijn van onze nieuwe blogs en whitepapers? Schrijf je in voor onze mailinglijst!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Return to top of page