Skip links

Hoe goede slaap je werk en weerstand beïnvloedt en virussen weert

Hoe goede slaap je werk en weerstand beïnvloedt en virussen weert

Dat we elke nacht goed en genoeg moeten slapen, is er met de paplepel ingegoten. Toch lukt het bij een groot deel van de mensen niet. In 2018 kampte 24% van de 25-plussers met slaapproblemen. Dit zijn mensen met chronische slapeloosheid, ook wel insomnie genoemd. Het gaat dan om mensen die ten minste drie maanden drie of meer dagen per week moeizaam slapen. Daaronder vallen nog niet eens de mensen die te kort slapen, wat inhoudt dat ze te weinig tijd maken om te slapen of wakker worden (gehouden) door externe factoren.

Wat weinig slaap met je doet

Wat de reden ook is: slecht slapen heeft vervelende gevolgen voor je gezondheid. Je hebt bijvoorbeeld een grotere kans op depressies en langdurige lichamelijke aandoeningen, bent veel gevoeliger voor stress, hebt sneller pijn en je immuunsysteem wordt zwakker. Elke nacht krijgt je immuunsysteem een oppepper tijdens je diepe slaap, omdat je lichaam op dat moment stoffen aanmaakt, die het immuunsysteem herstellen. Heb je die diepe slaap niet, dan kan dat zorgen voor een verminderde weerstand. Maar wat is dan een tekort aan slaap? Volgens de meeste bronnen is 7 uur slaap per nacht de minimale grens die ieder mens zou moeten halen. Hoe jonger je bent, hoe meer slaap je nodig hebt*.

Eén plus één is natuurlijk twee. Door te weinig te slapen, verlaagt je weerstand. En een verlaagde weerstand vergroot de kans op virussen zoals verkoudheid. Voor je organisatie en je medewerkers is het dus heel belangrijk dat iedereen kwalitatieve slaap pakt. Zeker in deze laatste dagen van de wintermaanden, waarin we allemaal massaal verkouden worden en huiveren voor het coronavirus. Voorkomen dat je zo’n virus krijgt, kan je niet. Zeker niet in het geval van corona, waar we allemaal nog niet immuun voor zijn. Maar je kan je lichaam wel zo sterk mogelijk maken en houden, zodat virussen minder grip op je hebben! Ben je fit, dan ben je vrolijker, concentreer je je beter en krijg je veel meer gedaan. En dat is qua werk natuurlijk wel heel prettig.

Tips voor de beste slaap

Hierbij een paar tips om beter te slapen. Deel ze met je medewerkers of collega’s, en geef elkaar extra rust in deze chaosdagen. Boost dat immuunsysteem!

  • Zorg voor een goed ritme, zelfs in het weekend. Sta elke dag op (ongeveer) dezelfde tijd op, en ga op dezelfde tijd slapen. Dit helpt je innerlijke klok, waardoor in slaap vallen beter gaat.
  • Een fijn ‘ritueel’ voor het slapen helpt ook altijd goed. Mediteer of stretch voor je in bed kruipt, lees nog even een hoofdstuk uit een boek, schrijf je gedachten van je af of luister wat (rustige) muziek of een podcast. Zorg voor ontspannende activiteiten.
  • Kijk niet op schermen van elektronische apparatuur (telefoon, laptop, tv), tenminste een uur voor je gaat slapen. Het licht van het scherm houdt je hersenen actief. Dus als je alleen een podcast luistert, wat muziek of een meditatie, dan zit je goed.
  • Zorg ervoor dat je echt goed kan slapen in je slaapkamer. Maak het dus lekker donker (en zorg dat je overdag genoeg licht krijgt, zodat je innerlijke klok synchroon loopt met het natuurlijke ritme) en zorg dat je kamer koel en droog is.
  • Stress is een factor, die enorm in de weg zit als je wil slapen. Schrijf zorgen van je af of doe die meditatie om rust in je hoofd te creëren.
  • Blijf zoveel mogelijk weg van cafeïne en alcohol. Misschien een inkoppertje, maar niet minder waar. Zeker na 15:00 wil je van dranken afblijven die deze stofjes bevatten.
  • Sporten helpt ook bij het lekker slapen ’s avonds. Let alleen wel op dat je niet intensief sport vlak voor je gaat slapen, want dan heb je te veel adrenaline in je lichaam om tot rust te komen.

Slaap lekker

Ga vooral lekker slapen en sta fris weer op. En lukt dat een keer niet, dan is er niets aan de hand. Eet je gezond, beweeg je voldoende en kom je buiten, dan komt het goed met je. Ook in deze tijden met virusverspreiding. Welterusten!

*De National Sleeping Foundation heeft overzichtelijk uitgelegd welke hoeveelheid slaap we per leeftijdscategorie nodig hebben.

Altijd op de hoogte zijn van onze nieuwe blogs en whitepapers? Schrijf je in voor onze mailinglijst!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Return to top of page

Niets meer missen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en wij houden je op de hoogte van al onze nieuwtjes, blogs en whitepapers.