Skip links

Stress in tijden van Corona: 8 tips

Stress in tijden van Corona: 8 tips

Werkgevers en medewerkers zijn het niet helemaal met elkaar eens als het gaat om hoe organisaties omgaan met de stress, die corona met zich meebrengt. En eerlijk is eerlijk: het is allemaal al lastig genoeg. Dus delen we graag wat feiten en tips om van deze situatie het beste te maken. Doe er je voordeel mee!

Hoe meningen verschillen in omgaan met stress

Maar liefst 96% van de werkgevers vindt dat zij de medewerkers volledig ondersteunt in de mentale gezondheid. Daar is 69% van de medewerkers het mee eens. De werkgevers zeggen dat zij tijdens Corona hun focus op het mentale welzijn van hun medewerkers aanzienlijk hebben vergroot (volgens 92%). Maar ook op dat punt is slechts 57% van de medewerkers het eens met de werkgevers (Bron cijfers: Ginger).

Employer Brander werkgeluk
Employer Brander werkgeluk

De realiteit aan de andere kant is, dat medewerkers niet zo open zijn over hun stresslevel. Dat komt vooral doordat 35% van de medewerkers vindt dat hun werkgever niet openstaat voor oplossingen op het vlak van mentaal welzijn.

Kwetsbaarheid is kracht

Betere communicatie zou hier al veel verschil kunnen maken. Als managers begrip tonen voor hun medewerkers en voor hoe zij zich voelen, dan is een gesprek makkelijker te voeren. Stelt een manager zich kwetsbaar op over eigen gevoelens rondom de nieuwe situatie, die een jaar geleden ontstond, dan brengt dit het gesprek veel makkelijker op gang. Helaas denkt 56% van de managers dat dit kwetsbaar opstellen hun geloofwaardigheid als leider negatief beïnvloedt.

Veel managers vinden kwetsbaarheid een zwakte en zien niet dat dit juist het vertrouwen laat toenemen vanuit het team. Volgens 88% van de medewerkers helpt het hen als hun manager praat over eigen uitdagingen in mentaal welzijn.

Je medewerkers (gelukkig) maken

Als manager kun je je medewerkers maken of breken. Vanuit Employer Brander hopen we van harte dat je kiest voor het eerste. Want als je je medewerkers gelukkig maakt, is dat niet alleen voor hen te gek, maar ook voor jou als leider. Het maakt je leven namelijk veel makkelijker als medewerkers gemotiveerd en enthousiast zijn. Dus we delen graag wat tips met je om dit in de praktijk te brengen.

Werkgeluk door Employer Brander

8 tips om je medewerkers gelukkig te maken en te houden

  • Duidelijke en concrete feedback. Objectief en constructief benoemen wat de situatie was, zonder vage woorden. En dan aangeven hoe die situatie goed ging of misschien beter kan. En vragen aan de medewerker hoe hij/zij ertegenaan kijkt.
  • Een verhoging in salaris. Maar liefst 48% (SWNS Media Group) van de medewerkers zegt dat dit extra motiveert, net als andere financiële extra’s.
  • Zo’n 48% gaat voor eerlijke communicatie. Dus gewoon zeggen waar het op staat, zonder om dingen heen te draaien of vaag te zijn. Eerlijkheid staat overigens niet gelijk aan bot zijn.
  • Meer waardering is volgens 41% dé manier om hun werkgeluk te vergroten. Dus gewoon een simpel compliment of een ‘feestje’ bouwen bij succes doet wonderen.
  • Minder ad hoc of minder acute werkzaamheden zorgt ervoor dat 47% van de medewerkers gelukkiger wordt. Het is dus best handig om slimme planningen te maken. De medewerkers stimuleren om vooral een goede balans te vinden in de agenda.
  • Een flink deel, maar liefst 55% van de medewerkers, vindt een overschot aan overleggen vervelend en haakt dan af qua enthousiasme en motivatie.
  • De richting waar de organisatie naartoe gaat is voor zeker 38% van de medewerkers belangrijk. Dus geef openheid en transparantie over de ambities en doelen van de organisatie.
  • Met meer verantwoordelijkheden maak je volgens 38% van de medewerkers hun werk leuker.

Het is ook in je voordeel als manager om het goed te vinden met je medewerkers. Meer dan de helft van de medewerkers geeft aan een andere baan te zoeken als er een conflict of issue ontstaat met de manager. Dus wil je niet continu nieuwe mensen hoeven te werven, geef dan gemeende complimenten en heldere feedback waar mensen gemotiveerd van raken.

Kijk eens hoe je de werkdruk met elkaar onder controle houdt, want ook daar is veel eer te behalen als je bedenkt dat burn-outs op de loer liggen en al in veel gevallen realiteit zijn.

We vallen misschien in herhaling, maar werkgeluk is de sleutel tot succes. Van de medewerkers, van de managers en van de organisatie. Klinkt als een win-win-win situatie, toch?

De whitepaper over de wegen naar werkgeluk ontvangen? Laat je e-mailadres achter!

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Return to top of page