Skip links

5 tips om te starten met het om-/bijscholen van je medewerkers

5 tips om te starten met het om-/bijscholen van je medewerkers

De nieuwe NOW-regeling is vanaf juni van start gegaan. En in die NOW 2.0 staat iets heel interessants. De overheid verplicht namelijk werkgevers, die gebruikmaken van de NOW, hun medewerkers te stimuleren om aan bij- en omscholing te gaan doen. Zo kunnen medewerkers zich aanpassen aan de nieuwe economische situatie. Het kabinet stelt hiervoor 50 miljoen euro beschikbaar via de NL leert door regeling. Hoe deze regeling precies vorm gaat krijgen, wordt hoogstwaarschijnlijk half juli bekend gemaakt.

Hoe dan ook een mooi initiatief, vinden wij! Want in de ene sector gaan banen verloren (zoals horeca en luchtvaart), maar in andere werkomgevingen (zoals zorg en ICT) is juist heel veel vraag naar extra krachten. Maar wat houdt dat om-/bijscholen van de medewerkers en het budget hiervoor precies in? En hoe kan je hier binnen je organisatie het beste mee omgaan?

In het kort: de NOW 2.0

Eerst even een mini-samenvatting van de NOW 2.0. Deze regeling is een verlenging van de NOW 1.0. Voor beide regelingen geldt dat je als organisatie een tegemoetkoming kan krijgen, als je omzetverlies ervaart door COVID-19. Of je iets krijgt en om welk bedrag het dan gaat, verschilt per organisatie. Maar er geldt een aantal spelregels voor iedereen. Een daarvan is dat de werkgever een ‘inspanningsverplichting’ heeft om werknemers te stimuleren een ontwikkeladvies aan te vragen of om-/bijscholing te volgen. Crisispakket NL leert door zorgt daarvoor.

Kijken naar mogelijkheden met NL leert door

Dit crisispakket bestaat uit gratis ontwikkeladviezen en online scholing, lopend vanaf juli 2020 tot in ieder geval het einde van dit jaar. Hoe de vergoeding precies vorm krijgt, is nog niet helemaal duidelijk. Maar een mooie kans is het zeker, waarbij we met een positieve blik kijken naar wat wél kan. We geven je wat tips om met deze optimistische kijk te starten binnen je organisatie.

5 tips voor het om-/bijscholen van je medewerkers

  1. Inventariseer eerst goed naar welke beroepen nu en in de (nabije) toekomst veel vraag is. Voor je medewerkers ligt hier natuurlijk de grootste garantie op een baan en een inkomen.
  2. Ga met elke medewerker individueel in gesprek en kijk naar zijn of haar persoonlijke kansen. Iedere collega heeft eigen talenten, dus grote kans dat de om-/bijscholing er voor iedereen anders uitziet.
  3. Onderling kunnen collega’s ook veel van elkaar leren! Vaak heb je collega’s met verschillende werkervaringen en opleidingsachtergronden, waardoor je cursussen of workshops aan elkaar kan bieden.
  4. Let ook op de manier waarop de medewerker leert. Volgens Kolb zijn er 4 verschillende leerstijlen. Laat je collega’s online een test doen! Dan kom je erachter wat voor soort scholing het beste bij je medewerker past. De een leert goed door theoretische kennis in boeken te lezen en heeft voorkeur voor thuisscholing. Maar een ander leert weer liever on the job van een collega. Daar kan je op inspelen.
  5. Houd in gedachten dat het welzijn en geluk van je medewerkers je grootste goed is. Daar hoort ook een baan en een inkomen bij. Het kan zijn dat jij dat nu niet aan een of meerdere medewerkers kan bieden. Maar hoe mooi is het als jij hen alsnog op weg kan helpen naar een nieuwe functie ergens anders?

Kortom: maak het persoonlijk en kijk per medewerker naar de mogelijkheden. Ze zijn er sowieso. Pak jij deze kans? 

Altijd op de hoogte zijn van onze nieuwe blogs en whitepapers? Schrijf je in voor onze mailinglijst!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Return to top of page

Niets meer missen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en wij houden je op de hoogte van al onze nieuwtjes, blogs en whitepapers.